Nu odata vi s-a intimplat sa vedeti cum
pling copacii cind li se rupe un ram, cum varsa lacrimi vita-de-vie
cind este tunsa de pletele ce i-au incilcit capul peste vara, cind
impletind coronite din papadii primavara, ramineati cu miinie lipicioase
de laptele alb-amarui care se scurge alene din trupusorul frint
al florii.
Uite exact asa, acum 3000 de ani in urma a existat un copac tropical,
cu frunza lata care la fel plingea cind era ranit sau cind isi pierdea
vreo frunza din falnica-I coroana.
Asa numitul Chihlimbar, originar din Republica Dominicana, plingea
cu lacrimi de aur, care mai apoi se transformau in pietre pretioase
atit de cautate de om.
Inca din timpuri stravechi chihlimbarul era foarte mult apreciat
datorita frumusetii sale si detinerea presupusa a puteri magice
ocrotitoare, era la fel utilizat si pentru prepararea anumitor unguiente
si medicamente. La fel trezeau mare interes si curiozitate originea
misterioasa a pietrei cit si puterea ei de a atrage penele sau paie
dupa ce este frecata cu o cirpa. Despre pretul chihlimbarului va
puteti da seama di comparatia urmatoare: pretul unei sculpturi efectuate
in aceasta piatra era mai mare de cit al unui sclav sanatos.
Mult timp sursa acestei comori a ramas neclara, fiidca rezultatul
final, adica piatra, era gasita in sol si roci, pina cind n-a fost
descoperit in estul Africii producatorul de lacrimi aurii.
Cum se formeaza chihlimbarul? In rezultatul fracturarii unui ram,
sau distrugerea scoartei copacului, la suprafata se iveste suvita
de seva elaborata sau rasina pentru a acoperi si cicatriza rana.
Rasina spre deosebire de seva elaborata a altor copaci nu contine
apa, dar numai esteri alcooli si compusi de terpena care au capacitatea
de a se pastra sute si mii de ani intacti si fara asi schimba compozitia.
Se intimpla ca unele insecte sa fie atrase de mirosul rasinii,
unde odata asezate pe aceasta suprafaata ramin pe veci lipite, iar
lacrima le infasoara cu blindetein galbenul ei si le plinge pe fundul
mlastinilor, in adincul solurilor, transformindu-le in adevarate
exponate ale trecutului.
|